JDM-Option.pl Forum
Forum fanatyków Japanese Domestic Market.

Ogólne - Semi-Slicki jakie??

cfaniak - 2014-04-01
Temat postu: Semi-Slicki jakie??
Od razu zaznaczam że pytanie kieruję do teoretyków nie do praktyków ;-)

Stoję przed wyborem kompletu opon na przód do siebie, głównie skupiam się na dwóch, neovy które mam i jestem bardzo zadowolony albo federale rsr. Na temat tych drugich są różne opinie, że się słabo dogrzewają że słabo trzymają na mokrym itp. Użytkowane będą głownie na ulicy ale chciał bym z dwa razy wyskoczyć na Ułęż i może z jakiś Jastrząb czy inna Biała. Pytanie czy Neova by to wytrzymała czy raczej po jednym Ułężu będzie wiór i nie ma co nawet myśleć o tym. :roll: Za Advanem przemawia to że jest cichą oponą i naprawdę dobrze radzi sobie na mokrym, jedynym minusem jest chyba jego trwałość. Chyba że ktoś ma jakieś inne pomysły?? Od razu mówię że nie wchodzi też w grę drugi komplet felg niestety :/

Gumka23 - 2014-04-01

Wez pod uwage to, ze na Ulezy jest tak ostry asfalt, ze tam kazda opona znika w oczach.

W Best Motoringach non stop lataja na tej gumie... jesli jestes z niej zadowolony to po co zmieniac..

fulek - 2014-04-01

z neova nie mialem nigdy do czynienia, ale jezeli mialbym dla siebie wybrac uniwersalny zestaw do ek4 to na przod dalbym rsr a na tyl r1r :)
wierzba - 2014-04-01

na + dla neovy jest też głębokość bieżnika
Hondata - 2014-04-01

Nie mam doświadczenie w ostrej jeździe po zakrętach , ale po sezonie na Federalu stwierdzam , że zdaje egzamin jak jest naprawdę dobrze nagrzany.
W niższych temp na co dzień jakoś nie ma pewności na tej oponie (moja opinia).
Plus że na pewno nie ściera się tak szybko.

cfaniak - 2014-04-01

No właśnie obawiam się tego że niedogrzana RSR może mi uciec chociaż w dzień jeżdżę raczej spokojnie jak już to w nocy.

Gumka wiem o tym i właśnie tego się obawiam plus jest taki że te co mam muszę dociąć no i CKPL sądzę że ogarnę jeszcze na nich bez problemu bo tam nie będzie za dużo jazdy ale zawsze jakaś nauka no i wtedy może starczy choć na pół Ułęża jakiegoś, wcześniej nic nie planuje bo nie dam rady przygotować samochodu.

Fulek z tyłu mam R1R i naprawdę spoko tym bardziej że są jak nowe.

Dochodzę chyba do wniosku że kupie Neovy i zobaczę jak będą schodziły jak je zje po jednym Ułężu to ***** kupie kormorany do toczenia. :lol:

Na przyszły rok drugi komplet felg i nie będzie tego problemu i będę śmigał na używkach. ;-)

Gumka23 - 2014-04-02

Mi chyba bylo by szkoda nowych AD08 na ulez.. Tym bardziej, ze to treningowo, to wiadomo.. bedzie pluzyc przodem, bedzie blokowanie kol...
cfaniak - 2014-04-02

To co kupić używki za pół ceny w najlepszym wypadku+zmianax2 i to że przejadę na nich maks cały jeden to też średnio opłacalne. Niestety bez drugiego kompletu kół to bez sensu.
Bartek` - 2014-05-05

R1R lepiej kleją niż Advany i RSR'y
RADEq - 2014-05-05

Jak slicki to tylko Kormorany, ewentualnie Dębica :lol: :lol:
Gumka23 - 2014-05-06

Cytat:
R1R lepiej kleją niż Advany i RSR'y


Zgadza sie, ale po tym co zobaczylem kilka dni temu w Bydgoszczy to R1R odpuszczam. Opona po jednym upalaniu i 100km praktycznie na smietnik, bo juz bieznika nie ma...

Gorlis - 2014-05-06

Dodam tylko, ze to R1R o ktorym mowisz Gumka mialo za wysokie cisnienie, co jednak nie usprawiedliwia faktu ze skonczyla sie podczas jednego trackdya na kartodromie. Przypuszczam ze na takim TPTD skonczyla by sie jeszcze podczas treningow na sekcjach toru :lol:
Dodatkowo, nie trzymala jakos specjalnie lepiej od hankooka rs-2. Takze ja R1R zachwycony nie jestem.

wierzba - 2014-05-06

na kartodromie jest bardzo przyjemna nawierzchnia dla opon, więc tymbardziej dziwne :shock:
hot_rider - 2014-05-06

yoko avs sport?
hot_rider - 2015-12-29

Panowie szukam opinii o tych modelach
Federal 595EVO

vs.

Federal SS595

vs.
Federal 595RPM

szukam czegoś nowego w miarę przystępnej kasie

Tommi01 - 2015-12-29

hot_rider napisał/a:
anowie szukam opinii o tych modelach
Federal 595EVO

vs.

Federal SS595

vs.
Federal 595RPM

szukam czegoś nowego w miarę przystępnej kasie


na miasto?

briksy adrenaliny polecają

hot_rider - 2015-12-29

tak na miasto
póki co jestem za

mają 245 oraz 265 przez co miałbym wszystkie 4 koła takie same

briks?? pierwsze słyszę

fulek - 2015-12-29

brigestone
Leo - 2015-12-29

nie wiem, czy zwracasz na to uwagę ale 75dB to jest kurewsko głośna opona :mrgreen:
RS-R za drogo wychodzi?

hot_rider - 2015-12-29

mam 245/35/19 oraz 265/35/19 przy indeksie Y badz W
to rs-r w tych rozmiarach nie ma a nie mam budżetu 4k. na opony tylko skromne 2k
nom głośna ale wydech ją przebije :lol:

Leo - 2015-12-29

kumam. skoro wydech sobie poradzi to ok :lol:
hot_rider - 2016-04-02

dobra dalej bede truł :-P
mam 3 opony:
1.ToyoProxes T1-R
2.Federal 595 Super Steel EVO
3.Nokian zLine

które? z tym,że toyo jest nowa ale z 2010r.

Yaca - 2016-04-02

nie pomogę w wyborze bo jezdziłem tylko na T1-R i bez rewelacji ale opony z 2010r. to sobie odpuść bo guma po tylu latach znacznie traci właściwosci ( delikatnie mówiac)
fulek - 2016-04-02

Prezydencka też była z 2010
hot_rider - 2016-04-02

fuck, to mnie przekonało :-)
Booohal - 2016-04-03

ZLine są zajebiste. Szczególnie na wodzie. Miałem 215/45/17 ale tylko na 160KM/220Nm Nie wiem jak w mocniejszych furach.
DoSeR - 2016-04-03

Federale 595 evo miałem u siebie w Civicu. Jak na suchym było nawet nawet, tak w deszczu aquaplaning był bardzo mocno odczuwalny i w większą ulewę trzeba było jeździć ostrożnie i powoli. Za to naciągają się zajebiście 8-)
hot_rider - 2016-04-03

juz mam metlik od tych opon
do gry wchodzą troche droższe Dunlop SP SportMaxx RT
mam je w accordzie i w sumie wygladaja ok i daja radę na suchym


jeszcze to ponoc daje radę , bardziej niz federale

GANJA - 2016-04-04

Federal 595 EVO mam w dupowozie 4x4 i nawet spoko opona jak za te pieniadze moze tylko troche za glosna(jak na dupowoz)
Piotrek(T) - 2016-04-04

hot_rider napisał/a:
jeszcze to ponoc daje radę , bardziej niz federale


Przesiadłem się z nich na federale i nie żałuję. Kiepska opona ale tania i dobrze się ją naciąga. Tyle jest zalet NSII :)

DoSeR - 2017-09-10

Żeby nie zakładać niepotrzebnie nowego tematu podepnę się tutaj.

Potrzebuję nabyć fajne opony do upalania. Jakiś semi slick, do Civica z B18. Obecne RE002 na co dzień jest wystarczające, ale po wjechaniu na tor jednak słabizna.
Co warto kupić do lekkiej Hondy? W zasadzie to opona tylko pod upalanie i weekendowe wypady na zloty spoty itd. To jak będą kleiły na deszczu w sumie nie ma dla mnie większego znaczenia.
Warto iść dalej w 205/45 r16 czy przejść na 195/50 r15? Orientacyjnie w tej samej cenie w 16 mam R1R, a w 15 R888. Czy takie R888 będzie lepiej kleiło mimo tego, że jest węższe? Może jakieś inne opony? Jakieś krajowe nalewki? Budżet powiedzmy w okolicach 1,5k za komplet (16" albo 15"), jak będzie warto dopłacić i jakość opon byłaby zauważalnie lepsza to budżet mogę podnieść do 2k.

fulek - 2017-09-10

W 16 jest słabo z dostępnością. Do okazyjnego wyjazdu federal wydaje się być spoko, bo cena jak i zużycie jest ok. Jak Ci nie przeszkadza, że nalewka to za 1000 ogarne kpl race Gc która też daje radę pod względem szybkości i zużycia. Extreme też mają dobre opinie ale trochę drożej, inne nalewki typu profil daruj sobie. R888 jest szybka ale też chyba najszybciej się zużywa i jest najdroższa. R1r jest ok na mokro, na suchym w ciepłe dni to kicha
Tommi01 - 2017-09-10

DoSeR napisał/a:
Co warto kupić do lekkiej Hondy? W zasadzie to opona tylko pod upalanie


na jaki tor ? bo to ma znaczenie

Karamba_DC2 - 2017-09-10

Na okoliczne, to pewnie Toruń ?
Na toruń brał bym albo R888 albo Fedka FZ201 ktory jest podobnie dobry a mniej ubywa :)

Z tym że lubi cieplejsze dni jak r888 znowu.
R1R jak wyzej, na mokro fajnie , jak ciepło to zniknie w jeden dzień i pływa szybko.

DoSeR - 2017-09-10

Dokładnie tor Toruń, Łódź, ewentualnie Pszczółki. Dalej raczej nie mam zamiaru jeździć upalać.
Cieplejsze dni? 15°C+ czy może 30°C+? W zimę nie będę upalał, w jakieś chore temperatury 35°C też nie. Akurat tych drugich w tym roku mieliśmy jak na lekarstwo.

Karamba_DC2 - 2017-09-10

No to brał bym coś jak R888 i zakładał na miejscu :)
FZ201 to też świetna opona, a zdecydowanie wiecej pojezdzisz jak na toyo ;)

Ja robiłem tak że R1R miałem na stale na tyle, a na torze podmieniałem przód i ogień.
Na zawody gdzie o pudło się biłem no to 4 opony zmieniałem na miejscu , a tak tylko przód a tył R1R.

Tommi01 - 2017-09-10

kupic lekkie 15" i mega dużo opon do wyboru i są tanie
Emre - 2017-09-11

Nankang NS-2R vs Federal 595RS-R?

ew. jakaś alternatywa, która nie kosztuje majątku w 18"?

Les - 2017-09-11

O właśnie, czy znajdzie sie ktos kto już testował tego nankanga?
fulek - 2017-09-11

nankang ar1 spoko z tego co słyszałem, ns-2r niekoniecznie
Emre - 2017-09-11

Les, ja mam w Golfie :) Tylko z tyłu mam jakieś śmietniki i potrzebuje dokupić coś świeżego na przód, a nankangi przełożę na tył...

fulek napisał/a:
nankang ar1


kosztuje tyle co r888 ;-)

mały_jżc - 2017-09-12

Rsr na mokrej nawierzchni dramat, jak jazda po lodzie, do codzienniaka nigdy bym tego nie zalozyl
Emre - 2017-09-12

miałem w ep3 na daily i złego słowa o Federalu nie powiem...
Les - 2017-09-12

Ja też nie narzekam mimo, że często nie jeżdżę ale i po bułki użytkowany
mały_jżc - 2017-09-12

Widocznie troche inaczej jezdzimy :mrgreen:
Emre - 2017-09-12

no ja w sumie jakiej opony bym nie miał to nie pałuje po mieście w deszczu... ;-)
Pit - 2017-09-12

Ja też mam te federale w EJ9 i są bardzo spoko, ale mam porównanie jedynie do T1S ( :lol: ) ale w deszczu przy większej wodzie na drodze jest niewesoło.
robivitez - 2019-02-09

Buduje civica 6gen coupe na tor z k24 swapem, i mam mały dylemat w sprawie opon. Chce miec 225 z przodu i 205 lub 215 na tył. Narazie mam w planie pojsc w 17", felgi juz mam, team dynamics 17X7 ET37 i do tego pewnie race gc 225/45 i 215/45 opony. Jest to jednak juz troche duzy setup na 6gena, no ale cena tych opon jest genialna i opony tez podobno zajebiste. :-D

Macie moze jeszcze jakies inne pomysły/alternatywy/rady?

Karamba_DC2 - 2019-02-09

Federal FZ201 :)
Chyba najlepszy współczynnik przylegania bieżnika w semi, ceny dość ok, i nie ubywa szybko. Twarde ścianki boczne dają pewne hamowanie i lepsze czucie przy skręcaniu.
Dalej masz Dunlopa Direzze albo Advany, ale ceny wyższe, i nie wiem jak z rozmiarami w 17.

Tutaj tam fajny test który coś już obrazuje :
https://www.google.de/url...5vfpUEfQCnoSLpg

WojtekMR - 2019-02-09

z tym że racing tires to dystrybutor federala

kupiłem cup2 - mega lekka opona choć ścianki nie są twarde

Karamba_DC2 - 2019-02-09

No to co? Miałem, jeździłem, i ja się z tym mogę zgodzić ;) Czasy na nich wychodzą naprawdę spoko ;)
Tommi01 - 2019-02-09

Cytat:
Buduje civica 6gen coupe na tor z k24 swapem, i mam mały dylemat w sprawie opon. Chce miec 225 z przodu i 205 lub 215 na tył. Narazie mam w planie pojsc w 17", felgi juz mam, team dynamics 17X7 ET37 i do tego pewnie race gc 225/45 i 215/45 opony. Jest to jednak juz troche duzy setup na 6gena, no ale cena tych opon jest genialna i opony tez podobno zajebiste. :-D

Macie moze jeszcze jakies inne pomysły/alternatywy/rady?


ja sprawdziłem wszystkie felgi i padło na 17" + extreme

taniej się nie da hehe

robivitez - 2019-02-10

Problem jest tylko, ze lekko za duze felgi/opony na 6genie bardzo szybko wygladaja do dupy, mimo to ze buda jakas mała nie jest. :-/ Zobaczymy jak to wyjdzie. :-)

Idealnie to by było Dunlop Direzza 03G 225/45R16 tylko cena 250€ za sztuke "troche" odstrasza. :roll: Te FZ201 tez kosztuja 2X tyle co Race GC.

Pytanie nr. 2, takimi Race GC mozna pojechac +250 kmh ? Bo teoretyczny Vmax bedzie jakos 270 kmh, a na ringu troche prostych jest, i do pierwszego autobanu bez ograniczenia mam 15 km. :lol: :lol:

Exiu - 2019-02-10

robivitez napisał/a:
takimi Race GC mozna pojechac +250 kmh


bracik ej1 jezdzil pare razy 240-245 na race gc w 15 :) nic sie nie stalo, Bede dzwonil jutro do producenta to sie zapytam :)

WojtekMR - 2019-02-10

akurat o race słyszałem kilka nie najlepszych opinii... o extreme vr2 za to same superlatywy

fakt jest taki że w 16 wybór jest ograniczony do drogich opon


260 konny civic w JP https://www.timeattack.co...70225/el/en-78/

fulek - 2019-02-11

Widziałem race gc z pęknięciami, extreme z odchodzącym bieznikiem, generalnie to nalewki i nie ma co się cudów spodziewać. Najgorszą historie jaka słyszałem to ropadniety dyfer w sti ponieważ wysokość opon w teoretycznie tym samym rozmiarze była inna :roll:

Generalnie race gc z tego co obserwuje bardziej sprawdza się w rajdowaniu a extreme w torowaniu.

Tommi01 - 2019-02-11

Nikt nikomu nie wciska na siłę nalewek... Można śmiało kupować firmowe opony po 800zl za szt i cieszyć się jazda :lol:
Karamba_DC2 - 2019-02-11

Ja rozumiem na mały trzepak tak pojechać, ale na Ring z K24 jechać na nalewkach żeby oszczędzić, to nie kumam.
robivitez, dobrze się zastanów, nim na miejscu więcej kłopotów jak jazdy może być ;)

fulek - 2019-02-12

Żeby nie było dla mnie to bardzo spoko opony, sam na Oleśnice biorę race gc i kręcę spoko czasy, a deszcze to wogole są tak dobre jak profi opony a jeżeli chodzi o opony z E to poprostu nie ma lepszego weta! na ten przykład r1r to popierdolka na wodę do race/extreme wetow. Ale trzeba pamiętać o tym, że jednak to opona regenerowana i zdążają się kwiatki
xero - 2019-02-12

Tak jak już ktoś napisał - wybierając się na ring myślę, że ze względu na bardzo duże prędkości zainwestowałbym w coś markowego. Na rodzimym podwórku nasze naleweczki są jak najbardziej spoko, a dodatkowo możesz latać na pełnych slickach też za bardzo przyjemny hajs. Jednak latać po 250 na nalewce trochę bym się już bał. Sam latałem/latam w sumie nadal na extreme i ich starsze wet są przezajebiste, a vr2 super na suche eventy.
robivitez - 2019-02-12

No tak teraz troche mysle, ze jednak racja co do jazdy z nalewkami na Ringu. :roll: Raczej kupie cos markowego na Ring i ulice, zwlaszcza ze Ring jest dosyc miły do opon, nie zje ich tak szybko. A na tzw. "trzepaki" drugi komplet z Race GC i bedzie mozna tanio zapierdalac. 8-)
TorquedMad_Mind - 2019-02-13

robivitez napisał/a:
No tak teraz troche mysle, ze jednak racja co do jazdy z nalewkami na Ringu. :roll:

Co Ty pieprzysz - miałem najlepsze chwile w życiu na mokrym ringu z Profilami ProSport 2 :lol:

Les - 2019-02-24

Tommi01 napisał/a:
dlaczego federal na ulice ? :lol: :lol: :lol:


Karamba_DC2 napisał/a:
Oj też nie zazdroszczę :mrgreen:
Ale do okazjonalnych wyjazdów po okolicy to i Dębica styknie :mrgreen:


Żeby nie zaśmiecać u Tomaca spytam tutaj.
Co w nich złego ?
Miałem RSRy i dla mnie były ok.. no może czasem za długo się nagrzewały

Tommi01 - 2019-02-24

Les napisał/a:
Co w nich złego ?
Miałem RSRy i dla mnie były ok.. no może czasem za długo się nagrzewały


gdzie się czasem za długo nagrzewały ? na torze czy na ulicy ?

Les - 2019-02-24

Zapomniałem dopisać , oczywiście ulica - bo tylko tam użytkowałem samochód
Tommi01 - 2019-02-24

Les napisał/a:
Zapomniałem dopisać , oczywiście ulica - bo tylko tam użytkowałem samochód


to jeszcze tego nie wiesz ale na 100% nie dogrzałeś rs-r na ulicy :lol: :lol: :lol:

Karamba_DC2 - 2019-02-24

O to to 8-)
piroman - 2019-02-24

Tommi01 napisał/a:
Les napisał/a:
Zapomniałem dopisać , oczywiście ulica - bo tylko tam użytkowałem samochód


to jeszcze tego nie wiesz ale na 100% nie dogrzałeś rs-r na ulicy :lol: :lol: :lol:


:lol: :lol:

a deszcz widziały te federale czy jeździłeś tylko jak było sucho :?: :lol:

Les - 2019-02-25

piroman napisał/a:
Tommi01 napisał/a:
Les napisał/a:
Zapomniałem dopisać , oczywiście ulica - bo tylko tam użytkowałem samochód


to jeszcze tego nie wiesz ale na 100% nie dogrzałeś rs-r na ulicy :lol: :lol: :lol:


:lol: :lol:

a deszcz widziały te federale czy jeździłeś tylko jak było sucho :?: :lol:


Oczywiście , że widziały :) jeszcze początkiem grudnia 2017

bobas - 2019-03-07

Pany,

AD08r niedostępne tam gdzie chce kupić 595rs-rr również.
595rs-pro vs nankang NS2-R, cena identyczna, która będzie lepsza, dodam, że nie będą jeździć w deszczu :)
Trzymam się budżetu okolic 300pln za sztukę. :roll:

hot_rider - 2019-03-07

bobas napisał/a:
595rs-pro vs nankang NS2-R

przejechałem na pro już kilka km i pierwsze odczucia są naprawdę dobre, cicha , dobrze klejąca opona z ładnym bieżnikiem ...i tania

Tomac - 2019-03-09

Les napisał/a:
Tommi01 napisał/a:
dlaczego federal na ulice ? :lol: :lol: :lol:


Karamba_DC2 napisał/a:
Oj też nie zazdroszczę :mrgreen:
Ale do okazjonalnych wyjazdów po okolicy to i Dębica styknie :mrgreen:


to jeszcze tego nie wiesz ale na 100% nie dogrzałeś rs-r na ulicy :lol: :lol: :lol:


Pytanie może z doopy.. w zasadzie retoryczne ale torowi fachowcy mogą napisać która opona dogrzewa się szybciej (na ulicy).. semi-slick typu 595 RS-RR czy zwykła drogowa opona "typu dębica"? Oraz jeśli jeżdzi się tylko i wyłącznie po suchym w ciepłe dni to jakim problemem jest jazda na semi sliku po ulicy? "Dlaczego Federal na ulice?"... a dlaczego nie?

Karamba_DC2 - 2019-03-09

Tomac, najzwyczajniej w świecie przez rodzaj mieszanki :)
Tylko to decyduje o tym jak szybko ona daje czucie co się dzieje z autem.

Jak byś postawił dwa te same auta koło siebie, i obok tych federali dawne R888, prosta próba startu z miejsca, albo hamowanie z 100 do 0, w obu przypadkach bez rozgrzania opon :)

To nie jest tak że Federal Cię zabije, ale ile bardziej musisz uważać jadąc autem na mokrym, gdzie są inni na drodze ;)
Te opony mają duże powodzenie w sprzedaży bo cenowo są rewelacyjne, ale jest sporo lepszych od nich a mało gorszych ;)

Ja nic do Federali nie mam, bo do wypadów na trackday RSR czy FZ201 to super opony do nauki w ciepłe dni :)

Tomac - 2019-03-09

Ja obstawiam że do mojej nad wyraz spokojnej jazdy letnią porą o zmierzchu bez znaczenia jest czy to będzie Federal czy Dębica.. wybrałem 595 RS-RR bo mi się wzór bieżnika podobał i nie jest to opona z gatunku "ostatni najgorszy kibel".. a żeby było śmieszniej to w testach (na które w zasadzie robię wielką parującą) wypada bardzo dobrze.. https://racingtires.pl/pliki/RacingTires_TEST_OPON.pdf

Wierzę że dyskusja na temat semi slików nie rozwinie się na wzór niegdysiejszej dyskusji "rota vs reszta świata"... w której każdy miał masę argumentów / kontrargumentów ale nie do końca na tych kołach jeżdzili a jakby się zagłębić to i nie do końca widzieli je na żywca..

Gumka23 - 2019-03-09

Tomac napisał/a:
dogrzewa się szybciej (na ulicy)


Problem polega na tym, że w ruchu ulicznym opony dogrzać nie da rady, a nigdy nie wiesz kiedy Ci się przyda maksymalna przyczepność. Niech to będzie 3-4 metry z 70-80km/h różnicy między trzymającą na zimno, a trzymającą tylko po rozgrzaniu. No to teraz pomyśl, że przejście dla pieszych ma te 3-4 metry szerokości...

Na torze czy zrobisz ileś tam sekund gorszy czas, czy wypadniesz w opony to nadal nikomu krzywdy nie zrobisz. Na drodze przyczepności potrzebujesz tu i teraz, bo nigdy nie przewidzisz czy dziecko wybiegnie za piłką...

Ja to zawsze w ten sposób widzę...

fulek - 2019-03-09

Ale ten federal to zwykła opona uhp... Trochę chyba przesadzacie z tym grzaniem. Z 5 lat temu miałem rsr, jeździłem na nich do roboty i na rakietową raz w miesiącu, nawet zdarzyło mi się w deszczu...

Ja ją pamiętam jako całkiem przyjemną oponę i nie kojarzę by chciała mnie zabić, ślizgała się specjalnie itd. Najbardziej mi się nie podobało, że pękała

Krzyh00 - 2019-03-09

na rsr zaparkowalem zielona nysa na wiadukcie, dlatego zle wspominam :P

odczucia kazdy ma inne, pewnie kazdy testowal w innym aucie, inny rozmiar gumy, naped, temperatura. nawet takie detale jak rocznik opony, cisnienie i ilosc miesa... moje wrazenia sa takie:

- daje pozory dobrej trakcji po rozgrzaniu (tak, da sie rozgrzac na ulicy pod warunkiem ze sie popierdala jak debil, albo po prostu w trasie, no i musi byc conajmniej te 2x stopni), ale jak przecenisz jej mozliwosci to utrata przyczepnosci jest nagla i kontrola w poslizgu slaba a to dosc duza wada. tu porownuje glownie do r1r r888 fz201 ad08 a048, gdzie granica jest wyraznie wyczuwalna.

- na zimno nawet z tego co pamietam producent nie zalecal jej do aut z abs bo system moze wariowac. na daily nie nadaje sie, bo nigdy nie wiadomo kiedy trzeba bedzie zahamowac i mozna sie zdziwic przy niskiej temp. zwykle gumy maja taka mieszanke ktora "dziala od razu" w duzym skrocie (oczywiscie na tyle na ile moze) i grzanie jej tylko pogarsza sprawe, wiec nie zdziwilbym sie gdyby zimna debica zahamowala lepiej :mrgreen: to samo z ruszaniem, w miare zwawe przyspieszenie rsr na zimno nawet na kapciu 265 nie ma trakcji, wydaje sie wrecz plastikowa.

Gumka23 - 2019-03-09

Krzyh00 napisał/a:
tak, da sie rozgrzac na ulicy pod warunkiem ze sie popierdala jak debil


Jak puste miasto to pewnie jest tak jak mówisz. W normalny dzień przy pełnym ruchu, gdzie co 2min stajesz na 3 min na czerwonym, a prędkość nie przekracza 70km/h to chyba trzeba palić ciągle buta, żeby była ciepła :P ;-)

Z resztą wypowiedzi zgadzam się 100%.

fulek - 2019-03-09

hmm

trafiłem inną mieszankę chyba... serio żeby w dojechać do robo lub marketu trzeba ją grzać, żeby się nie rozj3b@ć? :lol:

tak dla jasności nie uważam, żeby ta opona była wybitnie dobra, ale jako daily/tor/budżet jest ok

Krzyh00 - 2019-03-09

Gumka23 napisał/a:
W normalny dzień przy pełnym ruchu, gdzie co 2min stajesz na 3 min na czerwonym


hmmm...

https://www.youtube.com/watch?v=EnEB_vXNByY

:mrgreen:

Kuniu4 - 2019-03-09

Krzyh00 napisał/a:
Gumka23 napisał/a:
W normalny dzień przy pełnym ruchu, gdzie co 2min stajesz na 3 min na czerwonym


hmmm...

https://www.youtube.com/watch?v=EnEB_vXNByY

:mrgreen:


Kur#a Krzychu, padłem :lol: :lol:

Krzyh00 - 2019-03-09

Kuniu4 napisał/a:
Krzyh00 napisał/a:
Gumka23 napisał/a:
W normalny dzień przy pełnym ruchu, gdzie co 2min stajesz na 3 min na czerwonym


hmmm...

https://www.youtube.com/watch?v=EnEB_vXNByY

:mrgreen:


Kur#a Krzychu, padłem :lol: :lol:


obstawiam ze to kierowca testowy federala :mrgreen:

Tomac - 2019-03-10

Gumka23 napisał/a:
Tomac napisał/a:
dogrzewa się szybciej (na ulicy)


Problem polega na tym, że w ruchu ulicznym opony dogrzać nie da rady, a nigdy nie wiesz kiedy Ci się przyda maksymalna przyczepność. Niech to będzie 3-4 metry z 70-80km/h różnicy między trzymającą na zimno, a trzymającą tylko po rozgrzaniu. No to teraz pomyśl, że przejście dla pieszych ma te 3-4 metry szerokości....


Gumka.. na przedniej osi która jest decydująca jeśli chodzi o hamowanie mam AD08.. nigdy nie miałem problemu z wyhamowaniem tam gdzie chciałem..(nawet w sytuacjach kryzysowych) ;-) myślę że te wszystkie teorie o dogrzewaniu opon itd. są mało znaczące w ruchu miejskim.. tym bardziej że uliczne upalanie mam już dawno oraz dwa doszczętnie rozbite samochody za sobą.. uważam że taki Federal jako nowy będzie lepszy od już nieco już łysych, sześcioletnich ADVAN'ów które czas najwyższy zmienić..

Karamba_DC2 - 2019-03-10

Tomac, ale to Gumowego cytowałeś a nie mój post :mrgreen:

Ja się z Tobą zgadzam, jednak osobiście dla spokojnego sumienia kupił bym do jazdy ad08r jak to uczyniłem do DC2, bo moje ulubione R1R wycofali :(
AD08r, Direzzy, Cup2 od Michalina, opcji jest wiele i są też ładne opony do kupienia. Jedyną przewaga RSRa jest cena :mrgreen:
Na tej płaszczyźnie zawsze Federale były popularne :)

Ale do tego że RSR jest opona na Daily nikt mnie nie przekona, kiedy nawet latem na torze jechała równo z Bridgestone Adrenalin, gdzie miała czas się rozgrzać po 10min ciągłej jazdy w zakrętach, fakt że to już drugi wypust od tamtych czasów, to jednak nie jest to dla mnie Daily opona :)
To samo było z TOYO T1R czy Yokohama Parada Spec2, takie ładne opony do tuningu a nie jazdy hehe
Ale luz tam bez spiny, kupiłeś i mając olej w głowie pojedziesz na każdej oponie :)

Tomac - 2019-03-10

Karamba_DC2 napisał/a:
Tomac, ale to Gumowego cytowałeś a nie mój post :mrgreen:


Wiem wiem braszku.. już poprawiłem ;-)

Karamba_DC2 napisał/a:
Ja się z Tobą zgadzam, jednak osobiście dla spokojnego sumienia kupił bym do jazdy ad08r jak to uczyniłem do DC2


Taki miałem zamiar jednak w rozmiarze na tył do eski jest niedostępna w Polszy.. nawet w magazynie w DE nie mają..

Karamba_DC2 napisał/a:
Ale luz tam bez spiny, kupiłeś i mając olej w głowie pojedziesz na każdej oponie :)


Oczywizda :ok:

lukas4 - 2019-03-21

A ja zacznę trochę od innej strony, czyli tak czysto teoretycznie :p. Część osób pewnie się zgodzi u części fizyka będzie działać inaczej.

Moim zdaniem żeby rozmawiać o grzaniu opony dobrze by było wiedzieć skąd się w niej bierze ciepło i dlaczego wzrasta temperatura. Aby to ogarnąć trzeba rozważyć co dzieje się z opona podczas jazdy, jakie wpływają na nie siły itp.

Na początek więc, przypadek jazdy cywilnej, bez pałowania i na spokojnie. Opona podczas ruchu po prostej jest nieustannie ściskana i rozciągana. Siły pochodzące od ciężaru samochodu ściskają oponę w punkcie styku z asfaltem a siły odśrodkowe rozciągają ją w każdym punkcie jej obwodu, wszystko to odbywa się w zakresie sprężystości materiału (nie dochodzi do trwałego odkształcenia). Zjawisko to nosi nazwę histerezy. Dodatkowo dochodzą siły tarcia (opona asfalt, opona obręcz), które ze względu na niewielki wpływ i ilość generowanego ciepła w tym wypadku pomijamy, tak samo jak mikro uślizg i mikroskawanie. Wracając do histerezy to na skutek odkszałceń materiału dochodzi do tarcia wewnętrznego, które to z kolei powoduję wzrost temperatury opony. Dokładając do tego zakręty, ilość odkształceń wzrasta (do sił wzdłużnych dodajemy siły poprzeczne i siły od kręcenia kołem kierownicy), a wraz z nimi wzrasta ilość wydzielanego ciepła. Oczywiście mamy jeszcze odkształcenia na skutek przyspieszania i hamowania, więc sił robi się całkiem sporo. To ta praca opony powoduje wzrost temperatury i jest głównym czynnikiem mającym wpływ na temperaturę gumy (coś kołacze mi się około 90%, ale nie potwierdzone, a studia trochę temu już były :p).

Wyciągając dość proste wnioski możemy stwierdzić, że im większe odkształcenia (histereza) tym większe tarcie wewnętrzne i wyższe temperatury.

Lecimy dalej z jazda cywilną, gdzie zależność szybko widać, im mniej powietrza w oponie lub np. bardziej naładowane auto tym cieplejsza opona po podróży.

Najprostszym sposobem walki z temperaturą jest zwiększenie sztywności opony, aby ograniczyć jej ugięcia. Teoretycznie więc wystarczy napompować ją na kamień i po problemie, no ale nie mamy wtedy styku całego bieżnika z asfaltem i lipa…

W dawnych czasach kiedy ból głowy leczono kokainą było prosto, zależność pomiędzy przyczepnością a histereza była liniowa. Im większa histereza tym większa przyczepność i na odwrót.

Niestety przy mocno odkształcającej się oponie wzrastają opory toczenia, no i wydziela się zdecydowanie więcej ciepła. Dopiero Michelem ogarnęło temat dzięki zmianie geometrii bieżnika i innym modyfikacją (bodajże mieszanki nie za bardzo chce mi się szukać co tam modzilii ale chyba krzemionki dodali) histereza przestała być głównym czynnikiem definiującym przyczepność.

W cywilnej jeździe przy optymalnych warunkach (odpowiednie ciśnienie, ustawiona zbieżność, dociążenie itp.) ilość ciepła wydzielonego w stosunku do ciepła rozpraszanego równoważy się i po około30 min opona uzyskuje stałą temperaturę pracy i po temacie.

Ciśniemy jednak dalej, w motorsporcie siły oddziałujące na oponę są nieporównywalnie większe. Ze względu na duża ilość uślizgów nie można bagatelizować już wpływu sił tarcia między nawierzchnią a oponą, na temperaturę ogumienia. Nie dość więc, że opona grzeje się dużo bardziej na skutek mocniejszych odkształceń to dokładamy ciepło pochodzące z tarcia.

Niestety guma im wyższą temperaturę posiada tym staje się miększa, a co za tym idzie bardziej się odkształcalna i w następstwie grzeje się jeszcze bardziej. Guma ma również to do siebie, że po przekroczeniu pewnej temperatury spada współczynnik tarcia = tracimy przyczepność. Problem zaczyna lawinowo narastać i tak naprawdę jedyna opcją jest wystudzenie gumy. A przecież to nie wszystko bo olbrzymie ilości ciepła generowane są przez układ hamulcowy, który to studzenie skutecznie utrudnia.

Po powyższych wywodach widać, że opona drogowa nijak ma się do sportowej bo ze względu na podatność na odkształcenia szybko się przegrzewa i płynie. To akurat nic odkrywczego bo to wiedza wszyscy. Nie wszyscy jednaka zdaja sobie sprawę że to nie wina mieszanki, która ma tu znaczenie drugorzędne, a samej konstrukcji i sztywności z niej wynikającej. W oponach do sportu znacznie usztywniono konstrukcję poprzez np. zmianę geometrii karkasu, zastosowaniu większej ilości zbrojenia itp Same mieszanki również mają wpływ na dogrzewanie się opon jednak przede wszystkim ze względu na twardość jaką dysponują, bo po powyższych wywodach wiadomo już jak to działa. Oczywiście producenci mogą wpływać na np. współczynnik tarcia wewnątrz materiału, opóźnić płynięcie przez lepszą tolerancję wysokich temp przez gumę itp. jednak możliwości ingerencji w materiały są ograniczone, a opona musi być dostosowana do warunków pracy.

Musimy pamiętać, ze opona musi być przecież jak najlżejsza, wytrzymała, żywotna oferować odpowiedni komfort i bezpieczeństwo użytkowania, ekonomie itp. itd. Warunków do spełnienia jest więc od groma a fizyka jaka była taka została. Dlatego ciężko stworzyć idealna gumę na co dzień i do upalania.

Na podstawie tego wszystkiego można w sumie ocenić, że Federal, który ma twardą ściankę, jest oponą z zacięciem sportowym w której zastosowano rozwiązania pozwalające poradzić sobie z warunkami na torze, nie koniecznie musi chcieć się dogrzać na ulicy. Zresztą w necie dość popularna jest opinia, ze to fajna opona do auto o trochę większej masie bo inaczej ciężko ją zagrzać. To zasługa jej twardych ścianek, które chociaż poprawiają precyzję prowadzenia zmniejszają histerezę opony przez co generowane jest mniej ciepła, więc aby ją dogrzać potrzeba mocniejszych bodźców.

Reasumując na grzanie opony największy wpływ ma jej sztywność, a później idzie cała reszta (jeśli nie rozpatrujemy źródeł ciepła z zewnątrz, hamulce itp.)


W sumie to chyba tyle. To oczywiście spojrzenie czysto teoretyczne, oparte na badaniach, wynikach i fizyce choć mam nadzieję, ze komuś i tak się przyda J .


Kto dotrwał do końca elaboratu dla tego 5 :zdrowko:
Jeśli się gdzieś machnąłem to sorry, chwile temu to było jak mnie za to tłukli.

Krzyh00 - 2019-03-21

Brzmi teoretycznie sensownie, ale jak wtedy wytlumaczyc duza popularnosc sportowych nalewek? Z tego co piszesz wynikaloby, ze ich skutecznosc bylaby loteria.
sajfer - 2019-03-21

lukas4, o, fajny post, dobrze się podszkolić z tematów.
Z mojej strony rzeczywiście słyszałem wiele razy że opony nie rozgrzewają się z tarcia (palenia gumy itp) tylko od felg/układu hamulcowego. Tutaj dodałeś do tego trochę więcej teorii i wiedzy której nie miałem

Krzyh00 napisał/a:
Brzmi teoretycznie sensownie, ale jak wtedy wytlumaczyc duza popularnosc sportowych nalewek? Z tego co piszesz wynikaloby, ze ich skutecznosc bylaby loteria.

1 - nie ma czegoś takiego jak sportowa nalewka
2 - popularność wynika z ceny
3 - skuteczność nalewek to jest loteria zależna od karkasu :)

Nalewki generalnie mają zaletę w postaci mieszanki, najlepiej się sprawdzają na krótkich odcinkach w zimnych warunkach. Im cieplej, im dłuższy dystans to nalewka będzie uwydatniać swoje wady. Jechanie np Poznania 15 okrążeń pełnym ogniem na nalewkach to strzał w kolano.

WojtekMR - 2019-03-21

r888 ma twarde ścianki a płynie momentalnie,
extreme VR2 to nalewka a trzyma spokojnie 15 min. na poznaniu
CUP 2 ma miękką ściankę a się nie przegrzewa


i z otchłani racingforum

Dokładnie tak jak sobie to przetłumaczyliście. Najsztywniejsze opony mają większą nośność i większe prędkości.
W sumie zapomniałem o tym wspomnieć.
Opony torowe nie potrzebują mieć prędkości ponad 300 km/h a drogowe niektóre tak. Ponieważ prędkość wysoka generuje ciepło wzmacnia się je czy to większą ilością opasania na barku czy w stopce czy też dodaniem specjalnej sztywnej mieszanki gumowej na barki. Sztywna mieszanka też powoduje mniejsze uginanie więc tworzy się w tym miejscu mniej temperatury. Trzeba tu też wspomnieć o mniejszych stratach na oporach toczenia. Skutek usztywniania jest zazwyczaj taki, że opona waży mniej niż inna.
I dlatego też opony o przeznaczeniu mieszanym czyli nie tylko tor ale też ulica są konstrukcyjnie kompromisem.
A koszty firmy tną nie robiąc specjalizowanych opon tanich tylko na tor lub tylko na szybką jazdę na ulicę. Robiąc jedną oponę zyskują większą rzeszę klientów a dodatkowo robiąc jeden rodzaj mają niższe koszty.
Dlatego uważam, że firma Michelin robiąc stosunkowo miękkie opony a jednocześnie najbardziej chyba odporne robi bardzo dobry produkt. Klient przeciętny finalnie nie zauważa różnicy, ale technologia jest na prawdę niezła.
Z doświadczenia mogę powiedzieć nie generalizując, ale w wysokiej półce opon w przekroju marek widać, że oponami sztywnymi i ciężkimi można nieco zmniejszyć koszty produkcji. Klient i tak się nie zna więc taniej jest użyć dużo sztywnej gumy niż użyć lepszych czyli lżejszych materiałów do budowy boku czy czoła opony. Czyli z technicznego zupełnie punktu widzenia sztuką jest zrobić oponę miękką i lekką przez to, z możliwością jazdy z dużymi prędkościami i bardzo wytrzymałą a bardzo sztywną i wytrzymałą zrobić jest dużo łatwiej.
Drastyczny przykład tego o czym tu mowa to opony do bicia rekordów prędkości i opony to Drasterów. Te pierwsze to z moich wiadomości pełno gumowe opony. A te drugie bardzo miękkie opony diagonalne, zmieniające swój obwód wraz ze wzrostem prędkości. Dwie różne filozofie do różnych zastosowań. Opony do dużych prędkości są sztywne i niskie. Do Drag Racingu bardzo się uginają i mają często wcale wysoki profil.
Podsumowując ciężko zrobić coś do wszystkiego więc robi się kompromisy, które są jakimś złotym środkiem. I to się tyczy opon a także i każdej dziedziny motor sportu. Np. zawieszeń, które muszą spełniać wymagania amatorów na torach ale muszą nadawać się do jazdy po drogach. Trzeba jednak sobie zdawać sprawę czym te kompromisy skutkują i z czego wynikają.

Krzyh00 - 2019-03-21

sajfer napisał/a:

1 - nie ma czegoś takiego jak sportowa nalewka
2 - popularność wynika z ceny
3 - skuteczność nalewek to jest loteria zależna od karkasu :)


1 - w takim razie czym sa opony typu race gc, extreme?
2 - nie. popularnosc wynika ze skutecznosci.
3 - tak, ale wydaje mi sie ze rodzaj mieszanki ma na tyle decydujacy glos, ze kwestia karkasu moze nie jest pomijalna, ale nie wplywa znaczaco na trakcje.

kluczowa nie jest marka, a dopasowanie konkretnej opony do konkretnych warunkow, czyli glownie do auta, temperatury, nawierzchni, czasu trwania proby. pamietam ze lata swietlne temu robilismy treningi zimowe, absolutnie nie do zabicia byla debica frigo, wszelkie marki premium zostawaly w tyle na sniegu, ale wystarczylo wyjechac na asfalt zeby debica zalozyla papierowy worek na glowe.

wiekszosc imprez u nas typu kjs, skjs, timeattack to krotkie odcinki, czas mierzony jest z reguly od razu a nie po 2km jak opona sie laskawie nagrzeje i zacznie dzialac. mnie na przyklad na takim 4km odcinku w deszczu srednio interesuje, ze dobra markowa guma w polowie odcinka zlapie swoje optymalne warunki pracy, bedzie stabilna przez 100km i sie nie przegrzeje, bo nalewka nie zdazy mi nawet poplynac zanim bede na mecie, a trakcje mam od pierwszego zakretu, ba nawet jak poplynie to w ogolnym rozrachunku wiecej zyskam na przyczepnym starcie niz strace na plywaniu pod koniec. ale gdybym mial jechac na przyklad nurba ciezkim mocnym autem prawodpodobnie nie odwazylbym sie tego zrobic na nalewce.

sajfer - 2019-03-22

Cytat:

r888 ma twarde ścianki a płynie momentalnie,
extreme VR2 to nalewka a trzyma spokojnie 15 min. na poznaniu
CUP 2 ma miękką ściankę a się nie przegrzewa

Kiedy jak, w jakim samochodzie, opinie wyrwane z kontekstu. Jednemu będzie trzymać, innemu popłynie. Tylko jeden ma auto 1200kg na ulicę, a drugi 1500kg i jeździ po torze.
Jednakowoż - zapewne jest to stosunek twardości i mieszanki, r888 może mieć miękką gumę i twardą ściankę, a cup2 miękką ściankę ale twardszą gumę (domysły). 15 minut po poznaniu to 7 okrążeń, nie jest to zbyt wiele :)

Krzyh00, niestety nie zgodzę sie z Tobą :)
1 - są nalewkami z miękką gumą.
2 - cena cena cena cena cena
3 - kwestia karkasu jest super mega istotna. Właśnie dlatego większość nalewek się nie nadaje do prawdziwego sportu

Jednak zgodzę się w 100% z tym co napisałeś później - dopasowanie do konkretnych warunków. Są warunki w których nalewki się sprawdzają a ich wady są mniej istotne. Do tych warunków należą - niskie temperatury, deszcz, śnieg - tam większe znaczenie ma mieszanka niż karkas. W odwrotnych warunkach - wysokich temperatur, przeciążeń decydowanie nalewki przegrywają poprzez ich konstrukcję i niepewny karkas.

I kolejny raz się zgodzę że na krótkie odcinki gdzie wymagana jest od razu wysoka przyczepność nalewki mają swoje zalety, które jak wspomniałeś są bardziej istotne od wad.

Jednakże. Wracam do argumentu ceny - opona Avon. ma jakieś 20 mieszanek, w tym mieszanki do wyścigów górskich. Przebija nalewkę we wszystkim, ma super miękką gumę, działa od zera, jest leciutka, sztywna, jest najlepszą oponą do wyścigów górskich na rynku i żadna nalewka jej nigdy nie dorówna. Jednak dlaczego jeździsz na nalewce a nie na avonie? bo avon kosztuje 1500zł sztuka. CENA.
Czy kajto wygrał barbórkę na michelin P2G czy na nalewce? Jednak czemu jeździsz na nalewce a nie na p2g? CENA CENA CENA :)

Nalewki są super kompromisem, opona oferująca dobrą przyczepność za bardzo niską cenę. Dlatego są super popularne i wcale się temu nie dziwię. Jednak w prawdziwym sporcie, tam gdzie liczą się dziesiąte sekund, nie używa się nalewek. Never. Ever. Sam fakt że jest o 1-2 kg cięższa je dyskwalifikuje - na 5km podjeździe w gsmp stracisz na tym około sekundy w samochodzie o normalnej mocy. Do tego dochodzą kwiatki jak odrywanie bieżnika, nierówne obwody, miękkie karkasy i masz odpowiedź dlaczego w profesjonalnym sporcie nikt nie ryzykuje jazdy na takich oponach.

I żeby nie było - jak nie znajdę p2g używanych to na 90% kupię nalewki jako deszczówki. Po prostu nie stać mnie na nowe P2G :)
A na suche - niestety, uzywany slik, albo kupiłem sobie takie najmiękksze avony używane.. To jest kosmos, z resztą wynik na drive cup Modlin w listopadzie 2018 mówi sam za siebie, przy 5 stopniach atomowa przyczepność od startu.
Ok, niby objechał mnie wtedy gość na extremach.. tylko ja mam 190 koni / tonę wagi, a on 400 w evo X :)

Tommi01 - 2019-03-22

Obecnie dla mnie wyznacznikiem jest Jacek z rx8 k20sc. Poznań na extreme 1.43...... Więc są się pojechać mega szybko
beddom - 2019-04-02

To takie pytanie poboczne.
Jakie nalewki obecnie maja najlepszy stosunek jakości do ceny?
(Civic 4g kolo 15')


1. Race GC
2. Profil
3. Extreme
4. cos innego?

Leo - 2019-04-02

Tommi01 napisał/a:
Obecnie dla mnie wyznacznikiem jest Jacek z rx8 k20sc. Poznań na extreme 1.43...... Więc są się pojechać mega szybko


on jest wszędzie szybki :lol: a buduje teraz kit cara :)

robivitez - 2019-06-08

Civic coupe 6gen z K24,

Na przod bym załozył 225/45r15 AR1, a co na tył ? To samo, czy moze lepiej 205/50r15?

Krzyh00 - 2019-06-09

jezeli auto na 1/4 mili to tak :mrgreen:
robivitez - 2019-06-10

1/4 mili? Nie wiem co to jest. :lol: :lol:

Na tor oczywiscie. Pytam, bo sporo FWD torowych aut ma na przedniej osi szersze opony.

nikesonmyfeet - 2019-06-13

Czy ktoś z Szanownych miał może styczność z Nankang NS-2R? Wychodzi cenowo podobnie, a czasem nawet lepiej od Federala 595 rs-rr (195/50R15). Przeznaczenie to głównie jazda po torze, plus ewentualnie dojazd na tor do 200 km bo nie chce mi się zmieniać kół na torze :P

Będę wdzięczny za jakieś opinie od szanownej społecznośći ;)

bobas - 2019-06-13

Mam 205/50R15. Doświadczenie na torze znikome bo jeden wyjazd do Brna zaliczyły ale dały radę w seryjnym eg6, kleiły bardzo dobrze, nie zauważyłem spadku przyczepności po kilku kółkach. Znajomy też je miał w 6g b18c5 i również zachwalał. Na ulicy dają radę bez problemu choć trochę głośne są ale nie tak głośne jak RS-RR :D
Na mokrym się nie wypowiem bo nie jeżdżę.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group