Powrót do strony powitalnej.


Poprzedni temat «» Następny temat
Historia Supry.
Autor Wiadomość
Deox 
Administrator


Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 6317
Skąd: JDM Option
Wysłany: 2007-01-09   Historia Supry.



Historia Supry:

Podstawowe info:

Toyota Celica Supra / Supra jest to sportowy wózek produkowany przez Toyota Motor Company od 1979 do 2002 roku. Pierwsza model z tej serii, czyli Toyota Celica Supra Mark I pochodziła od Toyoty Celicy, ale od swojego przodka była dłuższa, szersza i przede wszystkim mocniejsza. W połowie 1986 roku Toyota zaprzestaje stosowania w nazwie prefiksu Celica i po raz pierwszy przyjęto nazwę Supra, która rozpoczeła żywot jako oddzielna linia aut sportowych. W tym momencie droga Toyoty Celicy i Supry się rozchodzi i oba auta są już niezależnymi od siebie produktami na rynku.
W 1999 roku zarząd firmy wycofuje Supre ze sprzedaży na rynku USA, a w 2002 roku likwiduje kawał dobrej, japońskiej historii motoryzacyjnej raz na zawsze uśmiercając serię Supra. Tak to wygląda z grubsza, a teraz przejdźmy do detali.

Toyota Celica Supra MK I:



Jak już napisałem pierwsza generacja Supry wzorowana była na Toyocie Celice i produkowana była od 1979 do 1981 roku. Auto w stosunku do pierwowzoru wydłużono o 129,5 mm. Pod maską zagościł sześcio, a nie jak w Celicy czterocylindrowy silnik. Co ciekawe ta seria miała być konkurencją dla bardzo popularnego w tamtych czasach Datsuna(teraz Nissan) serii Z. Produkcja wystartowała oczywiście w Japonii, ale już rok potem auto zadebiutowało na rynku amerykańskim. Wersja na Japonię MA45 uzbrojona została w dwunasto zaworowy, 2,0 litrowy silnik SOHC o mocy 110 koni mechanicznych. Wersja amerykańska MA46 dostała silnki o zwiększonej pojemności do 2,6 litra, ale moc pozostała ta sama. Obie wersje dysponowały elektronicznym wtryskiem paliwa.

W 1980 roku na japońskim rynku pojawiła się wersja z silnikiem dwu litrowym, turbo doładowanym o mocy 145 koni i po raz pierwszy Toyota zastosowała turbo w swoich samochodach.

W 1981 roku pojemność w silniku o kodzie 5M-E zwiększono do 2,8 litra, jednak silnik dalej pozostał dwunasto zaworowy na jednym wałku rozrządu. Zwiększenie pojemności pozwoliło uzyskać moc 116 koni bez turbo doładowania. Auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 10,24 sekundy, a 1/4 pokonywało w czasie 17,5 sekudy z prędkością 124 km/h. :-D W ostanim roku produkcji w salonie można było jako opcję zaopatrzyć auto w sportowy pakiet zawieszenia, przedni i tylny spojler oraz bardziej sportowy rozmiar opon.

Toyota Celica Supra MK II:



W roku 1982 startuje druga generacja dalej pod nazwą Celica Supra i produkowana jest do 1986 roku. Tylko na terenie Japonii nazwa zostaje zmieniona na Celica XX. Platforma dalej ta sama, ale tym razem pojawia się bajer w pełni chowanych świateł i auto ponownie zostało wydłużonoe. Na rynku amerykańskim dostępne były dwie wersje auta. Pierwsza to P-Type, od P jak Performance(osiągi), a druga L-Type, gdzie L oznaczało Luxury(luksus). Pod względem mechanicznym obie wersje były identyczne, różniły je natomiast dostępne opcje. Obie wersje odróżniał od siebie np rozmiar felg i opon, czy zewnętrzne smaczki karoserji. Wersja P np miała nadkola wykonane z włókna szklanego, a siedzenia miały aż ośmio stopniową regulację. Wersja L z kolei posiadała skórzane wnętrze, choć w 1983 wprowadzono je i do wersji P.

W USA pod maską zawitał silnik 5M-GE o pjemności 2,8 litra. Nadal dwanaście zaworów, ale tym razem DOHC, co zaowocowało mocą 145 koni i dało 210 Nm momentu obrotowego. Takie setup pozwalał przyspieszać do setki w 9,8 sekundy, a 1/4 auto pokonywało w czasie 17,2 sekundy z prędkością 128 km/h. W roku póżniej inżynierowie zwiększyli moc tej samej jednostki do 150 koni i podbioto moment do 216 Nm. Widać było, że Toyocie zależało bardzo na udoskanalaniu tej jednostki, ponieważ każdy rok przynosił zmiany. W 1984 uzyskanu już 160 koni i 221 Nm udoskanalając dolot powietrza i podnosząc kompresję silnika 8.8:1 na 9.2:1. No i na koniec dopowiem, że standardowo przez te wszystkie lata projektanci zabawiali się w poprawki stylistyczne auta, próbując uatrakcyjnić jego wygląd.

Teraz coś więcej na temat wersji JDM, czyli Celicy XX:



Produkowana w latach 1981 - 1986 była JDMową wersją Toyoty Celicy Supry MK II. Produkowana tylko na rynek Japoński wersja oferowała takie bajery jak elektrycznie sterowane lusterka i szyby, fotel kierowcy w pełni regulowany, klimatyzacja, system IRS, cztery tarcze hamulcowe, centralny zamek, otwierany elektrycznie dach, cyfrowe zegary, mocne światła przeciwmgielne i naprawde mase elektroniki jakiej nie można było spotkać w innych modelach. Flagowym modelem była wersja 2000GT z silnikiem 1G-EU DOHC 24 zaworowym o pojemności 2,0 litra o mocy 160 koni i wkręcał się na wysokość 6400 rpm. Następnie pojawiła sie wersja z silnikiem 5M-GE DOHC o pojemności 2,8 litra i ta jednostka miała moc 175 koni.

Toyota Supra MK III:

MA70:




W lutym 1986 Toyota przedstawia następce Celicy Supry, ale tym razem spadkobierca nosi nazwę Supara, a Celica zostaje zupełnie innym oddzielnym modelem. Produkcja rozpoczyna się w 1986 i trwa do połowy 1992 roku. W trzeciej generacji zawitał nowy, flagowy arsenał mocy. Turbodoładowany silnik o symbolu 7M-GTEU miał pojemność 3.0 litra, cztery zawory na cylinder(a było ich sześć) i oczywiście dwa wałki rozrządu. Z takiej kombinacji wyciśnięto 230 koni. Był tez silnik 1G-GTEU twinturbo o pojemności 2,0 litra i oferował 185 koni. Dalej w kolejności słabsze jednostki 1G-GEU z mocą 140 i 1G-EU z mocą 105 koni.

Do roku 1992 pojawiło sie wiele usprawnień, bajerów i ciekawostek. Zaliczyc do nich możemy:

- rok 1987, gdzie na rynku w Japonii pojawia się limitowana edycja z szerszym body kitem i silnikiem 3.0GT,

- w roku 1988 wyjeżdża kolejna edycja limitowana GT twinturbo w kolorze czarnym, następnie w tym samym roku po usprawnieniu turbiny i intercoolera moc wzrosła do 270 koni, a wersj 3.0GT turbo-A ma sportowe siedzenia obszyte bajerancką skórką,

- w 1989 czarna Supra GT twinturbo dostaje kierownice MOMO, szperę i tylny spojler oraz zaawansowany na ówczesne czasy system audio oparty na sześciu głośnikach,

- wreszcie rok 1990 i pojawia się wersje 2.5GT twinturbo i 2.5GT twinturbo-R. Wersja 2.5GT twinturbo napędzana jest silnikiem 1JZ-GTE 2.5 litera L-6 DOHC z turbo doładowaniem, który oferuje moc 280 koni. Wersja z literką R dostała siedzenia RECARO, zawieszenie BILSTEINA, szperę Torsen, kierownice i gałkę zmiany biegów od MOMO oraz specjalnie zaprojektowane felgi.

Toyota Supra MK IV:

JZA80:




Na koniec ostatni model z lat 1993 - 2002, po którym serii Supra znikneła z lini produkcyjnych firmy Toyota. Czwarta generacja całkowicie zaprojektowana od nowa, a wyglądem zdecydowanie odbiega od starszych braci. Długa jak zawsze, ale teraz smukła i zaokrąglona, charakteryzująca się opływowym kształtem i nowoczesnym wzornictwem. Podobno twórcy przy projektowaniu auta czerpali natchnienie patrząc na bolid Ferrari F40, dlatego nic dziwnego, że wyglądem, jak i osiągami ostatnia generacja jest czystym autem sportowym z krwi i kości, który zdobył sobie liczną rzeszę sympatyków i fanów na całym świecie.

Na początku były dwa nowe silniki 2JZ-GE o mocy 220 koni i 285 Nm oraz 2JZ-GTE o mocy 275 koni i 427 Nm. W przypadku drugiego silnikia spokojnie można było osiągnąć 320 koni, na co pozwalała zastosowana turbina, ale prawo japońskie zabraniało przekraczania mocy 280 koni mechanicznych, więc musiano ograniczono potencjał jednostki napędowej. Wersja z turbodoładowaniem od 0 do 100 km rozpędzała się w 4,6 sekundy, a 1/4 mili pokonaywała w czasie 13,1 sekundy mknąc z prędkością 175 km/h. Owy silnik z podwójnym doładowaniem bardzo łatwo dało się modyfikować i bez specjalnych wyczynów na seryjnych turbinach wyciskano z niego 400 koni. Wersja turbo mogła rozwijać prędkość dochodzącą do 289 km/h, ale ponownie japońskie prawo zmusiło projektantów do zastosowania odcięcia dopływu paliwa przy 180 km/h.

W roku 1994 Model SZ dostał 17 calowe felgi, zawias BILSTEINA, system ABS, szpere Torsen i tylny spojler. Następnie wprowadzano różne modele, takie jak RZ-S i SZ-R, pojawił sie facelifting, zmieniono z czasem skrzynie z 5 na 6 biegową, udoskonalono chłodzenie wprowadzając lepszy aluminowy radiator, czy wprowadzono poduszki powietrzne dla pasażerów i wiele, wiele innych rzeczy. W 1997 roku w modelu z silnikiem The 2JZ-GET o pojemności 3.0-litra z turbodoładowaniem wprowadzono technologię BEAMS(Breakthrough Engine with Advanced Mechanism System) i technologię VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent), niestety moc nie mogła przekroczyć 280 koni mechanicznych.

Przy tym modelu było tyle nowinek, że ciężko jest to wszystko wypisać, dlatgo dla zainteresowanych podam różne źródła, jesli są zainteresowani tematem.

Toyota Supra MK V: ????

Na dzień dzisiejszy seria jest martwa od 2002 roku, ale kto wie co przyniesie przyszłość. Możemy mieć nadzieję, że Tak jak np Nissan przywrócił serię Z do życia, tak i Toyota może kiedyś pokaże następna Suprę. Jedno jest pewne, że pomimo zaprzestania produkcji, świat Supry jest ciągle żywy i ciągle sie rozwija dzięki ogromnej scenie Street Racingowej zarówno w Japonii, jak i USA. Dziś zapaleńcy z Supry tworzą piekielne monstra przekraczające czasemi 1000 koni mechanicznych, bo auto okazało się świetną bazą dla wszystkich fanów profesjonalnego tuningu.

Źródła:

Historia ze strony SupraTeam.pl http://www.supra-team.pl/index.php?p=4
Toyota Supra History http://www.toyota-supra.info/models/
The Celica & Supra Story http://www.geocities.com/~yoshi83/story.html
Toyota Supra http://nikalaus.dsl.ge/we...ry/history.html

Zdjęcia są w galerii.
 
 
 
Deox 
Administrator


Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 6317
Skąd: JDM Option
Wysłany: 2007-01-10   

Dane techniczne generacji trzeciej i czwartej:

1988 A70 Supra SPECIFICATIONS:

Model 3.0 GT turbo limited
Vehicles Form MA70
Body Size Length/Width/Height (mm) 4620/1745/1300
Indoorsize Length/Width/Height (mm) -/-/-
Wheel Base (mm) 2595
Track (FR/RR) 1470/1475
Minimum Ground Clearance (mm) 140
Weight (kg) 1570
Engine Form 7M-GTEU
Engine Type L6 DOHC Turbocharged
Displacement (cc) 2954
Horsepower (PS/rpm) 240/5600
Torque (kgm/rpm) 35.0/3200
Fuel capacity (liter) 70
Transmission 5MT
Brakes (Fr / Rr) V-Discs / V-Discs
Tires (Fr / Rr) 225/50R16

1988 1G-GTEU Engine:

Engine Form : 1G-GTEU
Engine : twin turbocharged l-6 DOHC
Displacement : 1988cc
Horsepower : 210PS / 6200rpm
Torque : 28.0kg-m / 3800rpm

1990 1JZ-GTE Engine:

Engine Form : 1JZ-GTE
Engine : twin turbocharged l-6 DOHC
Displacement : 2491cc
Horsepower : 280PS/6200rpm
Torque : 37.0kg-m/4800rpm

1998 Supra JZA80 SPECIFICATIONS:

Model Type E-JZA80
Transmission 6MT 6MT
(ECT-iE) 6MT 5MT
(ECT-S)
Layout FR
Seating Capacity 4
Dimensions & Weight
Length / Width / Height (mm) 4520 / 1810 / 1275
Wheelbase (mm) 2550
Tread Front/Rear (mm) 1520 / 1525
Indoorsize
Length/Width/Height (mm) 1580 / 1480 / 1065 [1060]
Weight (Kg) 1730 1710
(1720) 1670 1650
(1660)
[1690]
Minimum Ground Clearance (mm) 130
Engine
Engine type 2JZ-GTE 2JZ-GE
Engine 3000 TWINCAM 24
TWO WAY
TWIN TURBO 3000 TWINCAM 24
Displacement (cc) 2997
Bore x Stroke (mm) 86.0 x 86.0
Compression Ratio 8.5 10.0
Fuel System EFI
Horsepower (PS/rpm) 280/5600 225/6000
Torque (Kgm/rpm) 46.0/3600 29.0/4800
Drivetrain
Gear Ratio 6MT/(RZ-S) 6MT 5MT
6MT (AT)
1st 3.724 2.804 3.724 3.285
2nd 2.246 1.531 2.246 1.894
3rd 1.541 1.000 1.541 1.275
4th 1.205 0.705 1.205 1.000
5th 1.000 - 1.000 0.783
6th 0.818 - 0.818 -
Reverse 3.192 2.393 3.192 3.768
Final Gear Ratio 3.266 3.769 3.769 4.083
Suspension Front/Rear Double Wishbone / Double Wishbone
Brake Front/Rear Ventilated Discs / Ventilated Discs
Tire Front 235/45ZR17 225/50ZR16 225/50R16
Tire Rear 255/40ZR17 245/45ZR16 225/50R16
Fuel Capacity (liter) 70.0


--------------------------------------------------------------------------------

Main Equipment Model Grade
RZ RZ-S SZ-R SZ
[aero top]

Mechanism:

ABS - Standard
Sports ABS Standard Option
17 inches ventilated disc brakes Standard Option
16 inches ventilated disc brakes - Standard
Torsen LSD Standard Standard
(Option) Standard Option
REAS Standard - Standard -
ETCS-i Standard -
Engine oil cooler Standard -
LUK flywheel dumper Standard (-) -
Side door beam Standard

Interior:

Push type heater panel Standard
Dual SRS airbag Standard
Leather 370mm steering wheel - Standard -
Leather wrapped steering wheel
with steering-shift matic - (Standard) -
Carbon 370mm steering wheel Standard - Standard -
Power steering Standard
Leather wrapped shift knob Standard -
Power window Standard
RECARO seats (SR2) Standard - - -
Leather seats - Option - Option
Power sports seat (driver) - Standard - Standard
Auto air conditioner Standard

Exterior:

Aero top - Standard
Alloy wheels 17x8/17x9.5 16x8/16x9 16x8/16x9 16x8/16x8
Front spoiler Standard
Front spoiler (active) Option
Rear spoiler Standard - Standard -
LED high mounted stop lamp Standard
Head lights (projector low beam) Standard
Fog lights (projector) Standard
Electric fold-in colored door mirrors Standard
 
 
 
Krychu 
Król Spamu


Dołączył: 13 Maj 2007
Posty: 9054
Skąd: ____________________
Wysłany: 2007-08-24   

polecam tą stronke o Suprach
http://toyotasupra.republika.pl/
_________________
 
 
Lubczan 


Auto: Brak
Dołączył: 18 Maj 2007
Posty: 37
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2007-08-24   

Są już szpiegowskie zdjęcia:

 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
deox v1.2 // Theme created by Sopel // modified v.0.2 by warna