Powrót do strony powitalnej.


Poprzedni temat «» Następny temat
Historia Subary Imprezy
Autor Wiadomość
Wiseguy 
www.S2000.pl


Auto: S2000 & Accord & Legend
Dołączył: 24 Lis 2006
Posty: 1755
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2006-12-03   Historia Subary Imprezy

Historia Subaru Imprezy:

Każdy wie, że Impreza to wspaniały japoński samochód, ale nie wiele ludzi zna historię tego auta. Kiedy powstał pierwszy model? Kiedy Impreza zaczęła odnosić pierwsze sukcesy na trasach rajdowych? Jak trafiła na rynek europejski? Dlaczego Brytyjczycy nastawieni sceptycznie do japońskich samochodów pokochali to auto? Te i wiele innych odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Historia rajdowa
Pierwszy egzemplarz Subaru Impreza wyjechał z fabryki w 1992 roku. Ten niepozorny samochód dwa lata później pod ,,dowództwem" szkockiego kierowcy fabrycznego team'u Subaru, Colina McRae wygrał dwie eliminacje Mistrzostw świata - Rajd Nowej Zelandii oraz Rajd RAC. Rok 1995 był jeszcze lepszy - Colin McRae zdobył tytuł mistrza świata, a firma Subaru tytuł mistrza świata wśród producentów. Rajd RAC zakończył się dla kierowców team'u Subaru potrójnym zwycięstwem. W latach 1996 i 1997 Subaru dominowało na trasach rajdowych. Trzy lata z rzędu Subaru wywalczyło tytuł mistrza świata wśród producentów.
W 1997 roku dzięki namowom Davida Richards'a (szefa Prodrive'u - firmy produkującej rajdowe wersje Subaru Impreza), FIA wprowadziła nowy regulamin zezwalający na większe przeróbki samochodów rajdowych. Subaru jako pierwsze wykorzystało tą okazję i stworzyło nowy model - Subaru Impreza 555 WRC'97 (zdjęcia poniżej). W ślad za Subaru poszedł Ford, a później również Toyota. Dzięki nowej specyfikacji samochody WRC stały się jeszcze szybsze, a liczne zewnętrzne modyfikacje, do tej pory niedozwolone, spowodowały upiększenie samochodu.



Historia specyfikacji japońskiej
Wszystko rozpoczęło się w 1992 roku kiedy to rozpoczęto produkcję Subaru Imprezy WRX. Silnik miał moc 240 KM, w 1994 roku zwiększoną do 260 KM i do 280 KM w 1996. Trzeba jednak zaznaczyć, że pomiary dokonowane były przy użyciu 100 oktanowego paliwa japońskiego. W standardzie była klimatyzacja, elektrycznie ustawiane lusterka, a nawet tylna wycieraczka i spryskiwacz. Równolegle sprzedawany był model odchudzony RA (m.in. brak tylnego spojlera, lamp przeciwmgielnych). Ostatnim wypószczonym wariantem był model kombi. Oprócz pięciodrzwiwego, wydłużonego nadwozia i mocy zmniejszonej do 220 KM (zwiększonej w 1997 do 250 KM i zmniejszonej do 240 KM w 1998) w niczym się nie różnił od podstawowej WRX. Chyba nieporozumieniem była opcja z czterobiegowym automatem - nie pasuje to do wizerunku samochodu na trasy rajdowe.
W 1994 r. pojawił się model ze znaczkiem STi. STi oznacza Subaru Technica International, czyli oddział Subaru zajmujący się poprawianiem osiągów. W silniku WRX utwardzono tłoki, zwiększono zawory i chłodnicę, poprawiono intercooler i turbo, zmieniono elektroniczną jednostkę sterowania, a wydech miał większą średnicę. Pozwoliło to na zwiększenie mocy do 250 KM, a w krótce do 280 KM. Skrzynia biegów miała krótsze przełożenia, a zawieszenie było niższe i twardsze. Modyfikacji uległy także hamulce. Zamiast lamp przeciwmgielnych były zaślepki z napisem STi, maskę i pokrywę bagażnika wykonano z aluminium, a znaczek Subaru miał kolor różowy. Potencjalnych amatorów ulicznych wyścigów odstraszał wielki spojler i złote aluminiowe koła. We wnętrzu trochę luksusu: standardowo montowana klimatyzacja, zdalnie sterowany centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby, a rajdowe siedzenia miały zamszowe wstawki. Dla poprawy bezpieczeństwa STi wyposażono w poduszkę powietrzną dla kierowcy.
Kolejną wersją STi była WRX STi type R. Rzadna inna Impreza nie ma dwudrzwioego nadwozia (oprócz 22 B, ale o tym za chwilę). Model ten ma przydymioną tylną szybę i szyby bocznych drzwi, wysunięty przedni spojler i zamontowano listwy boczne. Jednak najważniesze zmiany są w mechanice. Zastosowano tu rajdową skrzynię grupy N, regulowany przez kierowcę centralny mechanizm różnicowy, przełączany mechanizm różnicowy przedniej osi o ograniczonym poślizgu , mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu tylnej osi (zamiast wiskotycznego ze zwykłej Imprezy), krótkie przełożenie mechanizmu kierowniczego i wtrysk wody do intercoolera. Moc silnika pozostała na poziomie 280 KM. Jak przystało na samochód, który był podstawą do WRC nie ma w type R ABS-u. Produkowana była też wersja czterodrzwiowa o oznaczeniu ,,type RA", trochę uboższa od swojego mniejszego brata. Tutaj regulowany przez kierowcę centralny mechanizm różnicowy zastąpiono regulacją elektroniczną. Pozostał wtrysk wody do intercoolera, krótkie przełożenie układu kierowniczego i krótkie przełożenia skrzyni biegów. Type RA rozpoznamy oczywiście po dodatkowej parze drzwi i charakterystycznym zamontowanym na dachu wlocie powietrza do kabiny.
W 1998 roku na uczczenie czterdziestolecia firmy powstał nowy model Subaru Impreza WRX Sti 22B w ilości 400 sztuk. W rzeczywistości powstało 424, z czego 16 trafiło na rynek brytyjski jako Subaru 22 B UK, a 8 do Ameryki jako Subaru RS o mocy 165 KM ! Pomimo olbrzymiej ceny w ciągu 24 godzin sprzedano wszystkie egzemplarze. Każda Impreza ma swój numer edycji. Model 22 B STi przeszedł kurację sterydową, co dało w efekcie jeszcze głębszy przedni spojler, większe błotniki na 17-calowe koła i tylny spojler będący dokładną repliką tago z WRC. Pojemność silnika wzrosła do 2.2 l. Oficjalna moc to 280 KM, jednak specjaliści twierdzą, że w rzeczywistości może ona przekroczyć 300 KM. Ustawialny centralny mechanizm różnicowy, wysoko wytrzymała skrzynia o krótkich przełożeniach, dwu tarczowe sprzęgło, ulepszone hamulce i ekstremalnie sztywne sprężyny dopełniały zestaw podwozia dla poważnego kierowcy. W efekcie jest to cywilna i fabryczna Impreza najbardziej przypominająca WRC.
Na następną wersję specjalną trzeba było czekać aż 6 lat, bo do roku 2004, kiedy to w kwietniu firma Subaru zaprezentowała Imprezę WRX STi WR1 "Solberg". Tradycyjne zewnętrzne zmiany są tylko kosmetyczne w porównaniu do wersji standardowej WRX STi. Przeprojektowano zderzaki i 18 calowe felgi, dodano spojler rodem z WRC i wszystko pomalowano lakierem w specjalnym kolorze Ice Blue. Podobnie jak w STi 22 B poważnym zmianom uległ silnik. Pojemność zwiększono z 2.0 l. do 2.5 l., co pozwoliło na uzyskanie 320 KM! Model ten wyposażono w system sterowania rozdzieleniem napędu na poszczególne osie, który został dopracowany do tego stopnia, że możliwe jest ustawienie bliskie ideału - 45:55. Więc WR1 nietylko wygląda bardzo agresywnie, ale również potrafii jeździć bardzo agresywnie.




Historia specyfikacji UK
Subaru pierwszą Imprezę na rynek europejski wypuściło w 1994 roku. Była to odchudzona Impreza WRX, której nadano nazwę Turbo. Dzięki zasługą narodowego mistrza w Wielkiej Brytanii, kraju wielce konserwatywnym, gdzie japońskie samochody nie cieszą się popularnością, Subaru Impreza stało się autem kultowym. By kupić nową Imprezę Turbo trzeba było czekać co najmniej pół roku. Jeszcze większą popularnością cieszyły się wersje specjalne tego modelu wydawane przez brytyjską filię Subaru UK. W 1996 roku firma by uczcić sukces Colina Mcrae'a wypuściła 200 (prawdopodobnie 199, bo numer 13 raczej nie został wyprodukowany) sztuk limitowanej wersji ,,McRae", przygotowanej przez firmę Prodrive. Wersja charakteryzuje się unikatowym kolorem ,,Rally Blue Mica", złotymi alufelgami Speedline ,,Safari", ponownie wyściełanym wnętrzu (przez Prodrive) i podpisanymi przez McRae siedzeniami Recaro (dziwi seryjnie zamontowany szklany dach).
W 1997 roku wydano kolejną specjalną edycję modelu Subaru Impreza pod nazwą ,,Catalunya". Edycja ta była uczczeniem drugiego tytułu Mistrza świata wśród producentów zdobytego w 1996 roku. To właśnie na Rajdzie Katalonii okazało się, że firma Subaru jest zwycięzcą. Tym razem powstało również 200 (raczej 199) egzemplarzy w kolorze ,,Black Mica" oraz ze złotymi felgami Speedline i inną dźwignią zmiany biegów.
Rok później, by uczcić trzecie z rzędu mistrzostwo z 1997 roku, wydano wersję ,,Terzo" (co po włosku znaczy trzeci). Wypuszczono 333 sztuki (tradycyjnie nie ma numeru 13, ale jest 334) w kolorze niebieskim, podobnym do tego, jakiego używają modele WRC, z klimatyzacją, złotymi kołami i szarą tapicerką Alcantara.
Zmiany w tych trzech specjalnych edycjach dotyczą głownie kolorów i kilku detali zewnętrznych. Brak jest zmian w zawieszeniu, skrzyni biegów, czy w silniku. Jednak każdy z tych modeli ma swoją niepowtarzalną historię i tabliczkę, na której widnieje nazwa edycji oraz jej numer. To powoduje, że dla koneserów stają się prawdziwym rarytasem.
W 1999 roku wydano edycję-RB5, która miała zastąpić serie ,,Colin McRea". RB oznacza Richard Burns, a 5 numer startowy w tym sezonie. Tutaj nie obeszło się tylko na zmianie kilku detali stylistycznych. Model ten seryjnie ma 218 KM, a z zamontowanym pakietem Prodrivu (w opcji) 240 KM. Jest oparty na seryjnej brytyjskiej Imprezie Turbo. Od zwykłej Imprezy różni się 17-calowymi obręczami z lekkich stopów Prodrivu, lepszym, bardziej przyczepnym zawieszeniem, wydechem wydającym basowy dźwięk, krótko zestopniowaną skrzynię biegów Prodrive, lakierem Blue Steel, klimatyzacją, czarnym materiałem wykończeniowym w kabinie z niebieskimi wstawkami Alcantara i... podpisem Burns'a na desce rozdzielczej. Cena tego modelu dochodziła do 30 000 funtów. Wyprodukowano 444 sztuk tego auta.


Historia specyfikacji europejskiej
Jak już wyżej wspomniałem, pierwsza Impreza na rynek europejski została wypuszczona w 1994 roku i była to odchudzona wersja modelu WRX pod nazwą Turbo. W latach 1994-97 posiadacze tego modelu mieli do dyspozycji dwulitrowy silnik o mocy 208 KM. Oprócz mniejszej mocy od japońskiej Imprezy WRX, Impreza Turbo różniła się lepszymi sprężynami i amortyzatorami, grubszymi belkami stabilizacyjnymi z przodu i z tyłu, co dawało jej sztywne sportowe czucie oraz hamulcami wzbogaconymi o czteroczujnikowy i czterokanałowy system ABS. Jeżeli chodzi o stylizację, trzeźwy styl standardowej Imprezy został poprawiony, zyskując głęboki przedni spojler z bardzo dużymi integralnymi reflektorami, chwyty powietrza i wycięcia w masce, listwy boczne i tylni spojler.
W październiku 1997 roku zwiększono moc silnika do 211 KM, który ,,setkę" osiągał według danych fabrycznych w 6,6 sekundy, jednak w praktyce było lepiej - setkę można było osiągnąć nawet po 6 sekundach. Przeprojektowano maskę, reflektory na bardziej kanciaste i powiększono atrapę chłodnicy przez co przód stał się bardziej agresywny. Zmianie uległo także wnętrze: kubełkowe fotele, lepsza tapicerka.
W 1998 roku ponownie zmodyfikowano wygląd. Dodano białe wskaźniki i cyfrowy licznik przebiegu, kierownice marki MOMO, montowano 16-calowe, aluminiowe koła (dotychczas standardowo były 15-calowe). Zawieszenie od początku było prawie idealnym połączeniem komfortu i sztywności tak potrzebnej przy szybkim pokonywaniu zakrętów, jednak również je lekko zmodyfikowano. Teraz auto sterowało się lżej i wydawało się bardziej do wykorzystania przez doświadczonego kierowcę.
W roku 1999 moc silnika modelu Turbo zwiększono o 7 KM do 218 KM. Przyspieszenie od 0-100 km/h zmniejszyło się z 6,6 s do 6,4 sekundy. W końcu Impreza zyskała poprawione hamulce STi z czterotłoczkowymi szczękami z przodu i większymi tarczami. Dodano nowy zderzak łącznie z nowym tylnym spojlerem Prodrive, jaśniejsze reflektory oraz reflektory przeciwmgłowe. Przestylizowano koła i lusterka w kolorze nadwozia.
Pod koniec 2000 roku firma zmieniła ,,imicz" Subaru Imprezy. Wnętrze samochodu oraz jego linia zostały zaprojektowane od nowa, ale silnik i zawieszenie przeszły niewielkie zmiany. Impreza Turbo GT została przemianowana na Imprezę WRX. Większym modyfikacją uległ motor modelu WRX STi (265 KM), którego premiera nastąpiła we wrześniu 2001 roku. Należy tu zaznaczyć, że firma Subaru po raz pierwszy wprowadziła do swoich salonów europejskich wersję WRX STi (dotychczas dostępny był tylko model Trubo GT). Niestety nowe Subaru nie jest już tak piękne jak poprzednik. Zbyt bardzo przypomina zwykłe japońskie samochody (z lewej).
Prawie dokładnie po dwóch latach od premiery Imprezy II firma Subaru zafundowała swoim klientom facelifting flagowego modelu. Dlaczego zmiany nastąpiły tak szybko? Niewiadomo, może szefowie doszli do wniosku, że rzeczywiście ich dziecko z roku 2000 nie jest wzorem piękna samochodowego. W każdym razie Impreza może teraz cieszyć oko. Oprócz zmian kosmetycznych, które najbardziej widoczne są z przodu auta, jest to w zasadzie ten sam samochód. Wspomnieć należy jedynie o zwiększeniu mocy silnika z modelu WRX z 218 do 225 KM i zmianie elektroniki sterującej pracą wszystkich montowanych w Imprezie jednostek napędowych. Odświeżony model do sprzedaży wprowadzony został w styczniu 2003 roku.



Artukuł pobrany z: http://www.subaruimpreza.bajtnet.pl
Ostatnio zmieniony przez Deox 2006-12-12, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
deox v1.2 // Theme created by Sopel // modified v.0.2 by warna