Dzisiaj miałem okazję dowiedzieć się, rzeczy którą moim zdaniem każdy na tym forum wiedzieć powinien otóż:
malowanie proszkowe uszkadza aluminiowe felgi !!
dobra od początku
Generalnie felgi odlewane są ze stopów aluminium z krzemem tak zwanych siluminów . Odlewy aluminiowe charakteryzują się dużą porowatością, oraz dużą kruchością co za tym idzie już samo w sobie jest niekorzystne, gdyż felgi poddawane są cały czas obciążeniom dynamicznym.
Stopy te umacnia się poprzez dodatki innych pierwiastków np. miedzi, które wydzielają się w strukturze materiału. Aby wydzielenia te mogły powstać w trakcie odlewania należy odpowiednio długo wygrzewać odlewy w temp. 180-200 °, a później poddać starzeniu (felgi leżą kilka dni na dworze), lub w piecu w odpowiednich warunkach.
Powoduje to rozrost i zwiększenie ilości wydzieleń. Po starzeniu naturalnym (na dworze) wytrzymałość rośnie o około 30%, a może dojść do 100% podczas starzenia w piecu.
Malować felg proszkowo nie należ ponieważ po nałożeniu farby felgi należy wygrzewać w temp 250°. Niszczy to efekt umocnienia wydzieleniowego, który producent uzyskał w wyżej opisanych czynnościach.
Ponadto wygrzewanie w temp 250° powoduje zwiększenie porowatości o kolejne 2-3%, oraz przebudowę struktury stopu, na skutek czego felgi mogą się pokrzywić samoczynnie
ostatecznie tracimy na wytrzymałości felgi przed malowaniem około 40%.
to tyle nie wiem czy kogoś to przekonało czy nie, ale wydaje mi się, że warto wiedzieć jakie zagrożenia niesie ze sobą takie malowanie a czy ktoś bezie się tym przejmował czy nie to jego wybór
_________________ "The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred."
Soichiro Honda
Ostatnio zmieniony przez lukas4 2014-04-03, w całości zmieniany 1 raz
Dołączył: 15 Cze 2008 Posty: 5757 Skąd: Bratislava
Wysłany: 2012-06-04
na rf doszli do tego nieco wcześniej, gdyż dziwnym trafem enkeie, oz'ty i parę innych pro marek się gięła i pękała... zawsze 1 mianownik - fela po malowaniu proszkowym
na rf doszli do tego nieco wcześniej, gdyż dziwnym trafem enkeie, oz'ty i parę innych pro marek się gięła i pękała... zawsze 1 mianownik - fela po malowaniu proszkowym
masz może gdzieś link do tematu??
_________________ "The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred."
Dr inż. Maciej Lachowicz (pracujący w zakładzie metaloznawstwa na PWR) z którym miałem ostatnio zajęcia z metaloznawstwa, opierał się na badaniach jakie prowadzili
niżej wykłady na temat obróbki różnych stopów aluminium opisany schemat utraty wytrzymałości na str 4-5 opisano krok po kroku co i jak dla stopów utwardzanych wydzieleniowo ( plik do ściągnięcia jako doc)
Tylko cały temat przeczytać, i w końcu skończy się to bajanie o tym że roty to shit. Dla mnie wyznacznikiem jest to co robi z nimi Trela a nie jakieś sranie o tym że ktoś wrzucił zdjęcie, a póżniej jakiś hamburger dopisał że to rota na trak deju oddała od samo przeciążenia....
Piasek
Dołączył: 03 Mar 2014 Posty: 1 Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2014-03-03
Ciekawe, przyznam, że nie wiedziałem o tym. Dzięki za podesłanie info.
w związku dyskusją u Karamby w wątku i wynikłymi z tego nowymi info uzupełniam i tutaj. Może ktoś skorzysta
"To zjawisko zachodzi właśnie przede wszystkim w stopach aluminium przerabianych plastycznie. W felgach odlewanych gdy nie ma w nich znaczących dodatków magnezu lub miedzi to zjawisko nie zajdzie jednak szanujący się producent felg odlewanych dodaje trochę tych pierwiastków aby umocnić stop. Dlatego felgi np leżą sobie na powietrzu i sie starzą naturalnie.
W przypadku felg kutych bezwzględnie są one ulepszane cieplnie więc przesycane i starzone chyba że zrobiono je z materiału umacnianego innym mechanizmem.
Teraz czy można je wygrzewać to zależy od tego w jakom stanie jest materiał i w jak wysokiej temperaturze felga była wcześnie starzona na etapie produkcji. Jeżeli starzyli ją w temperaturze ponad 200 stopni np 220 to do tej temperatury można nagrzać i nic sie nie stanie.
Jednak jeżeli było to 150 stopni a jest to temperatura w 90% zalecana, to każde nagrzanie wyższe spowoduje zmianę właściwości i wymiarów. Odkówki ze stopów aluminium niestety mogę być dostarczane w kilkunastu stanach dostarczenia i tylko niektóre stany są stabilne.
Tak więc z kutymi felgami trzeba obchodzić się ostrożniej niż z odlewanymi."
wiadomość od osoby prowadzącej badania na PWR na ten temat
_________________ "The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred."
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum